IBS eller Crohns?


har tänkt en del och läst massor senaste dagarna..
jag är rätt trött i huvudet och kämpar för att hitta saker som kan hjälpa mig att komma framåt i vardagen.. Jag har läst om en sjukdom som heter crohns sjukdom och den sjukdomen innebär kronisk inflammation i tarmen.. klicka på ordet med fet stil om du vill läsa mer om sjukdomen. jag är ingen doktor men jag upplever själv att denna sjukdom stämmer bättre in på hur jag har det och hur jag mår, plus att jag faktiskt har en inflammation i tarmen just nu, just nu som det är värre i min mage. Tidigare en gång då jag lämnat in prover för magen då jag hade en sämre period så hade jag också inflammation. Därför måste jag dra upp detta med min läkare nästa gång jag pratar med honom, eftersom att jag vill veta vad skillnaden är mellan den diagnos IBS som jag fått och denna crohns sjukdom.. Och lite mer om vad crohns sjukdom innebär. 

jag läser mycket och klickar runt på nätet.. Det finns mycket och läsa och jag tycker egentligen inte att man ska "diagnosera" sig själv (eller hur man nu säger). Men eftersom att jag verkligen har läst mycket och jag ser mig själv i fler saker i denna sjukdom än vad jag känner igen mig i texter om IBS.
Klicka här så kan du också hitta en liten text om crohns..
Jag hoppas verkligen att min läkare ringer upp snart så att jag får veta hur saker och ting ligger till och ställa några frågor.. Någon annan som har denna sjukdom crohn? /tinaa

Kommentarer
Postat av: Sara h

Jag har en kompis som precis har fått den diagnosen. Det vet säkert vem det är, Jennie Forsberg. Hon har alltid ätit som en häst men ändå aldrig gått upp i vikt. På senare år har hon haft mycket problem med magen och nyligen fick hon reda på att hon har crohns och om jag förstod det hela rätt så ska hon undvika fett. Jag kan inte riktigt svara på exakt varför men hon går ner i vikt om hon äter mycket fett plus att tarmen blir inflammerad.

2012-03-14 @ 11:25:08
URL: http://saraJohannaHolmstrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0